ПРОГРАМА на проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою «Педагогічні умови формування соціальної активності учнів у закладах загальної середньої освіти»
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
18.03.2019 р. № 368
ПРОГРАМА
на проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою
«Педагогічні умови формування соціальної активності учнів у закладах загальної середньої освіти»
у листопаді 2018 – вересні 2023 роки
№ |
Зміст роботи |
Строк виконання |
Очікувані результати |
|
(листопад 2018 р. – серпень 2019 р.). |
||||
1. |
Налагодження співпраці із соціально-психологічними службами, центрами зайнятості, вищими навчальними закладами І-ІІ та І – ІІІ рівнів акредитації, професійно-технічними навчальними закладами, засобами масової інформації та представниками професійних громад регіону із педагогічним колективом школи. |
Протягом етапу |
Підписання договорів про співпрацю. |
|
2. |
Розглянути питання на педагогічних радах: «Діяльність закладу освіти в умовах дослідно-експериментальної роботи»; «Робота адміністрації закладу освіти, творчих груп, учителів-предметників, класних керівників та класоводів в умовах експерименту»; «Основи створення освітньо-інформаційного простору для формування соціально активної та професійно зорієнтованої особистості»; «Педагогічні умови формування соціальної активності учнів». |
Протягом етапу |
Рішення та рекомендації педагогічних рад, підвищення професійного рівня педагогічних працівників. |
|
3. |
Формування творчих груп учителів за темою дослідно-експериментального дослідження, їх підготовка до експериментальної роботи з формування соціальної активності учнів, діагностика, моніторинг та анкетування учнів, вчителів і батьків. |
Листопад – грудень 2018 р. |
Залучення науково-педагогічних та педагогічних працівників до науково-дослідної діяльності. Підвищення професійної компетентності вчителів, методичні матеріали, статистичні дані для аналітичної роботи. |
|
4. |
Підготовка творчої групи до роботи в експерименті. Проведення інструктивно-методичних нарад з учасниками експерименту |
Січень – лютий 2019 р. |
Проведення теоретичних семінарів, круглих столів за темою і науковим апаратом експерименту |
|
5. |
Розподіл функціональних обов’язків членів педагогічного колективу та представників професійних громад регіону щодо вирішення завдань експерименту. |
Січень – лютий 2019 р. |
Формування системи цілей і створення організаційного механізму їх досягнення. |
|
6. |
Здійснення теоретичного аналізу психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження |
Листопад 2018 р. – серпень 2019 р. |
Вивчення стану розробленості проблеми дослідження в теорії і практиці. Система базових понять дослідження. |
|
7. |
Збір інформаційних матеріалів, діагностичних методик, необхідних для проведення експерименту |
Листопад 2018 р. – серпень 2019 р. |
Діагностичний інструментарій, спрямований на виявлення стану сформованості соціально успішної особистості учня початкової школи; стану готовності вчителя, батьків до формування названої особистості |
|
8. |
Взяти участь у конференціях і семінарах, які будуть проводитися на базі експериментальних навчальних закладів України, НДУ імені Миколи Гоголя, інших навчальних закладів. |
Протягом етапу |
Обмін досвідом роботи, матеріали участі у конференціях, семінарах. |
|
9. |
Підбиття підсумків І (організаційного) етапу проведення експерименту |
Жовтень 2019 р. |
Звіт про завершення І (організаційного) етапу експерименту |
|
ІІ. Концептуально - діагностичний етап (вересень 2019 р. – серпень 2020 р.)
|
||||
1. |
Розробка теоретико-концептуальних засад експериментальної роботи, підбір методик і технологій дослідження, моніторингу експерименту, розробка науково-методичного забезпечення дослідно-експериментальної роботи. |
Вересень-жовтень 2019 р. |
Науково-методичне забезпечення експерименту, методична база для комплексного моніторингу дослідження. Розробка структурно-функціональної моделі формування соціально активної та професійно зорієнтованої особистості. Розробка функціональної моделі освітньо-інформаційного простору формування соціально активної та професійно зорієнтованої особистості. |
|
2. |
Визначення критеріїв та показників та рівнів сформованості соціальної активності учнів. Визначення педагогічного супроводження експерименту: методик та описів інструментарію для забезпечення діагностики сформованості соціальної активності учнів. |
Листопад – грудень 2019 р. |
Розробка діагностичного інструментарію дослідження |
|
3. |
Проведення діагностики рівня педагогічної компетентності педагогічного колективу з проблеми дослідження.
|
Січень – березень 2020 р. |
Якісний і кількісний аналіз стану готовності вчителів до формування соціальної активності учнів. Внесення змін до планування методичної роботи у підвищенні фахового рівня педагогічного колективу. |
|
4. |
Організація та проведення комплексного педагогічного моніторингу соціальної активності учнів. |
Січень – березень 2020 р. |
Якісний і кількісний аналіз стану сформованості соціальної активності учнів. Отримання порівняльних аналітичних даних для внесення відповідних змін у хід експерименту. |
|
5. |
Підготовча робота творчої групи учителів щодо методичного забезпечення експерименту.
|
Квітень - травень 2020 р. |
Створення навчально-методичних комплексів для проведення експерименту |
|
6. |
Розглянути питання на педагогічних радах: «Алгоритм створення педагогічних умов для формування соціальної активності учнів»; «Особистісне зростання кожного вчителя як мета його професійної діяльності»; «Соціальний клімат як ресурс якості формування соціальної активності учнів». |
Протягом етапу |
Активізація всіх учасників навчально-виховного процесу. Рішення та рекомендації педагогічних рад, підвищення професійного рівня педагогічних працівників. |
|
7. |
Вивчити теоретико-методологічні основи, теорію і практику з проблеми експерименту через проведення семінарів з питань: «Роль педагога у формуванні соціальної активності учнів». «Учнівський менеджмент – ключ до майбутнього успіху». «Роль креативних здібностей педагогів у формуванні соціальної активності учнів». |
Протягом етапу |
Програма, методичні розробки, обмін досвідом роботи. |
|
8. |
Підвищення професійної компетентності педагогів через систему індивідуальних консультацій, відвідування тренінгових занять, роботу в методичному кабінеті, онлайн-семінарів. |
Протягом етапу |
Підвищення професійного рівня, фахової майстерності педагогів. |
|
|
Участь у конференціях і семінарах, які будуть проводитись на базі експериментальних закладів освіти та вузів України. |
Протягом етапу |
Обмін досвідом роботи, матеріали участі у конференціях, семінарах. |
|
9. |
Систематизація напрацьованих матеріалів. |
Травень – червень 2020 р. |
Створення науково-методичного банку даних. |
|
10. |
Підбиття підсумків ІІ (концептуально-діагностичного) етапу проведення експерименту |
Червень-серпень 2020 р. |
Звіт про завершення ІІ (концептуально - діагностичного) етапу експерименту |
|
ІІІ (формувальний) етап (вересень 2020 р. - серпень 2022 р.)
|
||||
1. |
Впровадження структурно-функціональної моделі формування соціальної активності учнів у діяльність закладів освіти . |
Вересень 2020 р. – червень 2022 р. |
Впроваджена структурно-функціональна модель формування соціально активної |
|
2. |
Створення педагогічних умов для формування соціальної активності учнів |
Грудень 2020 р. – червень 2022 р. |
Створено педагогічні умови для формування соціальної активності учнів. |
|
3. |
Реалізація моделі формування соціальної активності учнів експериментальної групи в змістовному плані має реалізовуватися за такою програмою: оформлення інформаційно-методичного центру та консультпункту для вчителів, батьків та учнів; 2 – 4 класи: викладання спецкурсу «Життєва економіка – перші кроки» (1 година на тиждень) – за можливості закладу освіти; 5 – 11 класи: викладання спецкурсу чи факультативу «Життєва економіка» (1 година на тиждень) – за можливості закладу освіти; 2 – 11 класи: викладання інтегрованого курсу «Культура добросусідства» або використання матеріалів курсу класними керівниками під час проведення виховних годин; 7 клас: викладання факультативу «Живи за правилами» – за можливості закладу освіти; 8 клас: викладання факультативу «Вчимося бути громадянами» – за можливості закладу освіти; 10 клас: викладання факультативу «Ми – громадяни» – за можливості закладу освіти; 10 – 11 клас: викладання факультативу «Основи критичного мислення» – за можливості закладу освіти; 1 – 11 класи: включення до навчальної програми всіх базових предметів тем соціального змісту; 5 – 11 класи: при викладанні усіх навчальних дисциплін використовувати матеріали, які знайомили б учнів з різними соціальними ролями; впровадження нової форми самоврядування – учнівський менеджмент; проведення тренінгів для учнівського активу «Школа креативного менеджера»; позакласна робота, зміст якої полягав би в організації круглих столів, соціально-економічних ігор і змагань, зустрічей тощо; реалізація соціальних програм та проведення тренінгів, майстер-класів та семінарів з проблем формування соціальної активності учнів; консультаційна робота з учнями, батьками, вчителями. |
|
Рзроблено робочий навчальний план, навчально-методичні матеріали, дослідницькі проекти тощо. Апробовано структурно-функціональну модель формування соціальної активності учнів. Апробовано навчально-методичні комплекси для 2-11 класів «Життєва економіка». Створено навчально-методичні комплекси до спецкурсів та факультативів. Забезпечено системне формування соціальної активності учнів шляхом впровадження учнівського менеджменту та реалізації соціальних програм. розширено зв’язки з громадськістю та батьками. |
|
3. |
Семінари-практикуми з проблеми підготовки вчителя та батьків до формування соціальної активності учнів. |
Грудень 2020 р. – червень 2022 р. |
Організаційно-методичний інструментарій формування соціальної активності учнів. |
|
4. |
Проведення семінарів практикумів: «Форми і засоби формування соціальної активності учнів» |
Грудень 2020 р. – червень 2022 р. |
Система засобів формування соціальної активності учнів. |
|
5. |
Проведення педагогічних нарад, семінарів, круглих столів, науково-практичних конференцій відповідно до основних завдань дослідження |
Протягом етапу |
Підготовлені програми та матеріали педагогічних нарад, семінарів, круглих столів, науково-практичних конференцій відповідно до основних завдань дослідження |
|
6. |
Апробація результатів дослідно-експериментальної роботи на міжнародних, всеукраїнських та регіональних науково-практичних конференціях, семінарах-практикумах тощо |
Протягом етапу |
Підготовлені матеріали учасників експерименту для участі у науково-практичних конференціях, семінарах-практикумах, конкурсах, виставках тощо |
|
7. |
Висвітлення ходу та результатів педагогічних здобутків, напрацьованих під час експерименту в освітянських виданнях, на сайтах навчальних закладів освіти, в інших засобах масової інформації |
Вересень 2020 р. – серпень 2022 р. |
Статті в друкованих та інтернет-виданнях, на сайтах закладів освіти, в засобах масової інформації, телевізійні програми |
|
|
Проведення Всеукраїнського науково-практичного семінару «Особливості формування соціальної активності учнів у закладах загальної середньої освіти».
|
Березень 2022 р. |
Підведення підсумків експерименту, підвищення фахового рівня вчителів. Програма конференції, методичні матеріали |
|
8. |
Підбиття підсумків ІІІ (формувального) етапу експерименту |
Вересень 2022 р. |
Звіт про завершення ІІІ (формувального) етапу експерименту |
|
ІV Узагальнювальний етап (вересень 2022 р. – вересень 2023 р.) |
||||
1. |
Здійснення контрольного діагностування рівня сформованості соціальної активності учнів, згідно з визначеними критеріями та показниками. |
Вересень - грудень 2022 р. |
Якісний і кількісний аналіз стану сформованості соціальної активності учнів. |
|
2 |
Порівняння результатів діагностико-концептуального і контрольно-узагальнювального етапів експерименту. Обробка даних, співвіднесення результатів експерименту з поставленою метою, коректування гіпотези, оформлення та опис ходу й результатів експерименту |
Січень - лютий 2023 р. |
Аналітичні висновки щодо ефективності освітньо-інформаційного простору спрямованого на формування соціальної активності учнів. |
|
3. |
Кількісний та якісний аналізи, системне оцінювання ефективності технології формування соціальної активності учнів. |
Березень – квітень 2023 р. |
Аналітичні висновки про результативність розробленої структурно-функціональної моделі формування соціальної активності учнів. |
|
4. |
Популяризація результатів експерименту, поширення досвіду експериментальної роботи з означеної проблеми через публікації у пресі |
Протягом етапу |
Статті, методичні посібники, методичні рекомендації, науково-методичний посібник, навчально-методичні посібники, виступи на конференціях |
|
5. |
Підготовка та проведення всеукраїнської науково-практичної конференції за підсумками експерименту |
Травень 2023 р. |
Опубліковані матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції |
|
6. |
Підбиття підсумків експерименту |
Червень – вересень 2023 р. |
Підготовка звіту про завершення експерименту |
|
Науковий керівник дослідно-експериментальної
роботи всеукраїнського рівня
канд. пед. наук,
докторант Інституту проблем виховання
НАПН України С. Д. Булавенко
Координатор
методист відділу інноваційної діяльності
та дослідно-експериментальної роботи
Державної наукової установи
«Інститут модернізації змісту освіти» Г. Е. Самойленко